torsdag 18. desember 2008

Jul

Nå er det jul, og jeg skal hjem å slappe av. Jeg har ikke pakket helt enda, men det tar ikke så lang tid. Tror jeg tar båten i morgen tidlig, siden jeg har fått meg studiedag. I dag hadde jeg vasket ullklær og syntetiske klær, men så hadde noen tatt tingene i tørketrommelen, og ull våttene mine ble ødelagt, og to luer. Det var kjedelig, for det er ikke første gang jeg har mistet ting. Det går nå greit, for fotballdraktene ble ikke ødelagt. Jeg driver å grubler på hvilke fag eller retninger jeg skal velge til neste år. Kanskje jeg skal skifte til allmen, eller bare ta matte, for jeg kan dessverre ikke ta Fysikk i idrettsfag. Ja, ja, nå gleder jeg meg til å komme hjem, så det blir fest og kos.
GOD JUL

lørdag 6. desember 2008

Adnvent

Nå er det advent stemning på Sygna. Det er mange som nå har pyntet viduene med julepynt. I dag var det også juleverksted i spisesalen. Der kunne man lage pepperkaker, julekort, appelsin-julekalender og en del andre typer julepynt. Jeg koste meg, men pepperkakene ble ikke helt vellyket. Jeg hadde for stort bakepapir, så kakene bøyde seg når de ble satt i ovnen. Jeg lagde også en sånn julekalender med appelsin men nelliker. I dag tror jeg det blir film og i møtesalen.
I morgen tror jeg det blir tur til fjells, med en del folk. Det er noen som skal ta med seg alpin skiene, og stå ned over på de. For min del, blir det for dumt å gå å bære på de tunge støvlene, men det er opp til dem. Jeg har nå bare tenkt å ta meg en kosetur. I neste uke blir det tantamen i matte på tirsdag og naturfagsprøve på fredag. Jeg tror det kommer til å gå greit.

torsdag 27. november 2008

Tiden går

Her på Sygna går bare tiden. Den ene dagen blir til den neste, og alt går sin gang. Denne uken har vi hatt besøk her på Sygna, av en taler som heter Ole A. Os. Han skal ha møte hver dag denne uken. Han begynte på Tirsdag, og så for vi se hvor lenge han holder på. Neste uke er det tentamen, og forige uke var det tentamen. Skal bli godt å bli ferdig med det. Jeg har tenkt å ha Swahili som privatis, og kansje begynne nå på mandag. På Tirsdag skulle jeg egentlig ha Tysk tentamen, men den håper og tror jeg at jeg slipper. Det begynner å bygge seg litt opp med prøver, men denne uken har vert veldig avslappende, med lite lekser og ingen prøver tror jeg. Det var det, og skriver sikkert om ikke alt for lenge. Det er jo snart advent.

mandag 17. november 2008

Langhelg hos Jon Olav

Denne helgen har det vert langhelg på Sygna. Det begynte på onsdag med halv dag og sluttet for en del av oss på mandag. Mandag var oprasjon dagsverk, og elever måtte jobbe til intekt for russenes prosjekt i Kina. Alle måtte enten jobbe for minimum 300 kr, eller ha en kjedelig skoledag. Valget var ikke vanskelig. Det var en fin mulighet til å støtte prosjektet og i tillegg få en fridag.
Vi skulle til Førde for å spille fotball den helgen, og vi gutter i på internatet fikk tilbud om å tilbringe tiden utenfor hallen, hos familien Aase som bor i Gaular, ikke så langt i fra Førde. Det takket Rune, David og jeg ja til å dro dit. David spiller ikke fotball, så han var med som sekk-bærer og tilskuer. Reslutatene får vårt lag gikk ikke helt bra. Vi kom ikke videre fra gruppespillet med bare en vunnet kamp, men laget til Rune og Jon Olav vant bronse.
På fredagen fikk vi sjansen til å spille paintball, som var veldig gøy.
Her ser du meg klar til kamp før paintball krig. Jeg ble ikke turffet for mange ganger, men kunne gjerne treft flere. Her ser dere David klar til kamp. De jeg spilte mot var overraskende gode i paitball.
Utenom paitball og fotball, fikk jeg oppleve jakt på nært hold. Natt til søndag var jegeren uten for huset for å skyte en hjorte kalv. Vi var oppe for å se på, men etter ca 10 og ingen skudd, gikk vi å la oss igjen. Skulle akkurat til å sovne da jeg hørte tre skudd. Morningen etter fikk vi vite at hjorten var skutt. På bildet ser dere moren til kalven. Den ble skutt litt før vi kom.

lørdag 1. november 2008

Høst tur i snøen

I dag var 5 gutter fra fem forskjellige deler av landet på fjelltur. Vi begynte å gå i 3 tiden. Først gikk vi opp til plassen over Balestrand som heter utsikten. Like før vi kom der fant fin en fin pauseplass, og tok noen en bilder. Øverst på bildet ser du førts meg til venstre også  David i mitten og helt til høyre sitter Rune. Nederst til venstre sitter først Sigve også Jon Anders.
Når vi kom opp til utsikten så måtte vi jo ha et bilde der og. Her tar vi en pause med litt kjeks, før vi fortsetter videre oppover mot snøen.
Vi kom etter et godt stykke opp til snøen. Vi måtte ha et bilde før vi fortsatte videre. Her ser du toppen vi hadde planer om å nå i bakgrunnen. Det ser kansje ikke så langt ut, men vi måtte gå litt høyre for bildet før vi kunne begynne på oppstigningen i den dype snøen.
 Det ble nesten toppen, men jeg tror vi bare sier at vi nådde toppen. I vert fall så var vi ganske næreme toppen av det vi trodde var Raudmelen. På toppen måtte vi prøve å tenne et bål, før vi tok fatt på veien hjem igjen. Det ble ganske mørkt etter vert, men vi var berett. Vi hadde med oss gode klær og lommelykter. Det var en kose tur, som vi ble enige om å gjenta en annen gang. Her prøver Rune(til høyre) å lage et bål.

tirsdag 28. oktober 2008

Høst

Ja nå er det skikkelig høst her i Balestrand. Snøen kryper nedover fjellet og er snart her på skolen. Det er iskalt ute. Russen har samlet inn ca 13000 kr i helgen til Kina, og det betyr at jeg må klippe håret mitt nå. Russen spurte om jeg kunne ofre håret mitt får 10000 kr til Kina, og det greide de. Dermed skal jeg barbere meg på hodet, med RUSS 09 som en slags hanekam. Bare at det ikke skal være noe langt. Da må jeg gå med det i tre uker. Jeg er ferdig med trafikalt grunnkurs, som jeg fikk muligheten til å ta på Sygna. Mamma og pappa var her også i helgen, og de sov på rommet mitt. Det gikk greit, men det ble litt rotete da, men mamma ryddett opp etterpå, så det ble finere enn det det var før. Skal kansje på fjelltur i helgen, så dere får følge med etter bilder, og oppdatere dere på siden etter hvert.

søndag 19. oktober 2008

Sygnahelg

Nå er det en liten stund siden jeg skrev sist, men jeg tenkte jeg da måtte skrive litt nå. Denne helgen har jeg vært på noe som kalles Sygnahelg. Da dro vi rundt om i Sogn og Fjordane og reklamerte for Sygna. Jeg var med og  delte et vitnesbyrd og fikk være med på litt forskjellig. Vi dro til Sogndal på fredag, og var der på en ungdoms kveld som kalles Basecamp. Der fikk vi Pizza av skolen, før vi returnerte tilbake til Sygna, og overnatta der til lørdag. På lørdag drog vi til Florø og til evangelisenteret der. Der fikk vi graut før vi frog videre til Gaularfjellet, der vi hadde en stund. Vi overnatta i Førde fra lørdag til søndag. På søndag besøkte vi pinsemenigheten i Førde. Vi kom tilbake til balestrand i 4 tiden.
Gruppen som vi var på Sygnahelg betod av en miljøarbeider, en Ungdomsarbeider og fire elever med meg. Det var en koslig tur der vi fikk oppleve mye.
Da jeg ble spurt om å ha et vitnesbyrd, viste ikke jeg hva jeg skulle si, så jeg hadde en liten andakt.

fredag 10. oktober 2008

Flytur

Jeg var på flytur på torsdag den 9. Der fløy jeg tur-retur Kristiandsand, og var så heldig å få sitte i kockpitten på flyet. Jeg satte på med en SAS kaptein, som mamma kjente fra tidligere tider da hun gikk på Fjellhaug. Han har også vært MAF pilot i Tanzania. Denne turen var utrolig gøy, og var alt det jeg kunne ønske meg på en Fokker 50 tur. Fokker 50 var flytypen vi fløy med, og var et fly som ikke var lite kult.

torsdag 25. september 2008

Fjelltur

Fra onsdag til torsdag var VG1 idrett på klassetur eller fjelltur oppe i fjellene. På det første bildet ser du soloppgangen om morningen på torsdag. Det var nydelig utsikt der oppe, og hvis du ser tydelig etter på det første blidet så ser du skådden som låg over sognefjorden som et slags slør. Vi hadde med et par lavoer, men det var en del som ville sove under åpen himmel i den klare og skyfrie natten til torsdag. Jeg vuderte å bade i vannet du ser på bildet til høyre, men for det første så hadde jeg ingen badebukse, og så var vaannet ikke så varmt heller. Det er kjekt på idrettslinjen. Dette er jo første turen, og den var ikke dorlig. Da blir sikkert ikke de neste turene ikke så aller verst de heller.

På dette bildet ser du ut over Balestrend. Nå har tåken begynt å lette litt, men du ser den fortsatt langs fjorden innover. Du ser ikke Sygna, siden det akkurat er dekket av skådde, men resten av bygden ser du. Dette var kongetur, så Syga vidaregåande skule er å ambefale.

sygna.vgs.no

mandag 22. september 2008

Sygna

Jeg tenkte å bare vise litt hvor fint det er på Sygna. Det er jo ikke alle som har hvert her, så kansje jeg skulle reklamere litt.  På dette første blide ser vi et av internatene. Dette er et jente internat, men de fleste er helt like, som denne.

Det neste
ser du ut over skolen. Dette bildet er nesten tatt fra matsalen, eller økobygget som det også kalles.

Det siste bildet er av kunstgressbanen og sognefjorden. Er ikke det fint?

onsdag 17. september 2008

Snart på tur til Bergen

Jeg tenkte jeg skulle ta meg en tur til Bergen, å bli med på Pitsop i Betlehem. Jeg melte meg på i dag. Tror jeg tar en båt i fra Balestrand i 5 tiden, og den tar 4 timer og 15 min. Har ikke hvert hjemme på 5 uker, så jeg tror det var på tide snart. Skolen går helt fint, og vi har begynt å få litt prøver. Skal ha prøve i Engelsk språkhistorie i morgen. Det er ikke så mange sider så jeg tror det går greit. Jeg har også melt meg inn i styret til skolelaget på skolen. Skolelaget er en kristen organisasjon  som hjelper elever ha små møter og samlinger i fritimer på skolen. Vi har det hver tirsdag. Ellers vasker jeg gymsalen pluss styrkerom på skolen hver uke. Det får jeg litt penger til, så det er bare kjekt.

tirsdag 9. september 2008

Skole og fritid

Ja, no begynner det å gå seg til rette. Jeg føler at jeg nå har komt inn i systemet, og kossen det virker her på Sygna. Jeg har hatt det helt topp siden jeg kom hit, men nå føler jeg at jeg behersker timeplan, og ting som skjer på fritiden.
Vi har et sånt vaske system der alle må vake opp etter middag og kvelds, eller å vaske fellesarealene på internatet. Dette går helt greit, men det er ikke alltid det er utsyr som kostebrett tilstede. Det er heller ikke alltid folk gjør jobben sin. Det vil si at de ikke gidd å vaske på internatet.
På mandag denne uken forsov jeg meg. Alarmen på vekkerklokken ringte ikke. Jeg tror lyden var slått av, men internat-lederen kom og vekte meg til 3 time. De to første timene var Tysk så jeg tror det gikk greit. Tysk læreren er grei han, men det er ikke favorit faget mitt.

torsdag 4. september 2008

Rom

Nå har jeg lagt inn noen bilder av Romet mitt. Har dobbelrom for megselv. I begynnelsen var jeg på dobbelrom med en annen, men så flyttet han ut av rommet, og dermed fikk jeg et helt rom for megselv. Da jeg fant ut at jeg måtte lage sofa av den andre sengen, så jeg fikk utnyttet den plassen jeg fikk. Nå har jeg stor plass, så dette skal bli bra.

onsdag 3. september 2008

Fått meg Blogg

Nå har jeg flyttet på internat, og fant ut at jeg måtte ha en kontakt med omværden på. Så jeg laget meg en blogg, siden jeg ikke har facebook. Jeg har nå gått på Sygna VGS i balestrand i 2 og en halv uke, og koser meg her. Det er masse å finne på, og det var en av grunnene til at jeg valgt internat. Degene her går i mye trening og skole, men jeg får en del fritid og. Leksene er det ikke så mye av ennå, så sånnsett går det greit. Har fått meg jobb på skolen. Vasker gymsalen pluss styrkerommet. Det er konge, for da får enda mer å gjør må. Timeplanen her er litt variert, så det blir av og til fri mitt på dagen og av og til skole på ettermiddagen. Det går helt fint siden skolen på ettermiddagen er bare fotball, så jeg vet ikke helt om jeg kan kalle det skole. Det er i hvert fall gøy her så, skolen er å anbefale.