søndag 27. juni 2010

Hviste du at...

Jeg har vært på KrFU sommerleir i Grimstad. Her var det alt fra volleyball og is spising til EU-diskusjon. Jeg har lært mye, i tillegg til å hatt det masse gøy. Det som har fått meg til å undre er disse sakene her. Hviste du at:
  • for hver krone utviklingsland mottar i bistand, betaler de fem tilbake i gjeld til de rike landene
  • Norge er verdens beste land å bo i, men vi gir kun 1% av BNP i bistand
  • Afrika samlett sett står bare for 3% av verdens eksport, det vil si like mye som Nederland
  • Vest Sahara er Afrikast siste koloni, og har ingen fortjeneste på produksjonen av varer, siden all inntekter går til nabolandet Marocco.
  • Ulovlig fiske i Vest Sahara sitt område, har gitt Omega 3 kapsler som er blitt solgt i Norge
  • 30 000 BARN dør hver dag av sult og sykdommer, som vi i vesten kunne ha fårebygget
  • Fattige land som Etiopia tar inn mange flere utenlandske innvandrere enn rike land som Norge
  • Vi er den første genrasjonen i verdens historie som har mulighet til å utslette ekstrem fattigdom
Når jeg ser viktige saker som dette, så er jeg glad for at vi har et parti som KrF, og som ønsker å gjøre noe med det som virkelig teller. Det er et parti for personer som har større drømmer enn billigere bensin.

Her er en film fra Oslo Freedom Forum, der man på nettsiden kan se ulike seminarer og taler.

Ingen kommentarer: