søndag 8. november 2009

Fylkestinget for ungdom

Denne helgen har jeg vært på fylkestinget for ungdom. her overnattet vi på sognefjord hotel i Leikanger. Det er en veldig grei plass, og koselig inne. Jeg fikk også sove på eget rom. Det var godt. Ellers var vi jo her for politikken sin skyld. I hovedsak er jeg interessert i internasjonal poltitkk, militærpolitikk og miljø politikk. Det er egentlig ikke Sogn og Fjordane som engasjerer meg så veldig, men det var allikevel interessant å være her og å se hva som engasjerer ungdommer i dette fylket. Noe som var oppe for debatt var kulturkort, hvordan folk til å bo i sogn og fjordane og data i skolen. Dette er jo egentlig helt greie saker å diskutere, men for meg med som har vokst opp i Afrika, bryr jeg meg egentlig ikke om at ungdommer skal det billigere på kino og konserter. Det er helt andre ting som jeg føler er mye viktigere, og derfor blir alt annet småtteri.
Det som er tingen når vi er på fylkestinget er at det omhandler fylket, så det ensete som jeg kunne snakke om var miljøpolitikk. I måldokumentet stod det egentlig veldig greit om miljø, så jeg valgte heller å snakke om fysisk aktivitet blant ungdom. Jeg mente at punktet som stod i måldokumentet var innholdsmessig for tynt, og at det mått informeres mer i skolen, og at det også skulle legges til rette for fordeler med fysisk aktivitet. Dette ble forkastet, men i stedet kom valgkomitene med et annet forslag til måldokumentet som fikk gjennomslag. Så jeg har endret måldokumentet til Sogn og Fjordane, og det er litt kult. Ellers var det helt greit.

Ingen kommentarer: