søndag 17. juli 2011

Raport fra Arusha

Nå sitter jeg her i Tanzanias nest største by, på byens utvilsomt fineste tomt, Scripture Mission. Solen skinner som bare det, og den svale vinden gjør det behagelig å være ute. Selv om det ikke har regnet på en stund her, er plassen utrolig frodig. Det blomstrer, og det aller meste er grønt. Gresset er litt tørt, men stort sett er denne plassen en oase. I dag har vi vært på søndagsmøte i ACC, der vi møtte på mange kjente. Etter det ble det besøk på kinesisk resturant. Maten var god, og vi returnerte til gjestehuset.

Her er bilder fra området rundt gjestehuset.
Solveig, mamma og pappa er ute og leter etter vår gammle hund, Tiara. Vi kjøpte henne som valp her for ca. 7-8 år siden, og Solveig har et sterkt behov for å hilse på henne. Så nå kjører de lange distanser for å se om hun fortsatt lever. Øyvind og meg bryr oss, men vi gidd ikke bruke alt for masse krefter på å se en hund som kanskje er død.

Her er bilder fra kipende.

Tilslutt en film

onsdag 13. juli 2011

Istanbul

Hele familien reiste den 11. juli til Oslo. Der traff vi flere kjente, blant dem en som har gått i klasse med meg på Sygna i tre år. Og tilfeldigvis reiste vi med akkurat samme fly. Hva er sjangsen for det. Vi kom om kvelden til Tyrkias største by, der vi overnattet til neste dag. Dagen etter, fikk vi en skikkelig guitdet tur gjennom Romerrikets tidligere hovedstad. Blandt plassene vi besøkte var det Bysatinske storverket, Hagia Sofia.
Her er den Blå moskeen, som var Isatnbuls største religiøse bygg, før Hagia Sofia.

Her er mosaik fra Hagia Sofia. Dette ble resturert, når bygget ble omgjort til et Museum
Du ser hvem som sitter, men dette er også mosaikk fra katadralen.
Dette stredet skiller den eneste byen i verden som ligger i to kontinenter. På høyre side er Asia, og på venstre side er Europa.

fredag 1. juli 2011

Over og ut.

Da var tiden min på Sygna over. Det er vel nå, denne bloggen slutter å eksitere. Jeg får beklage lite innlegg og lesestoff de siste månedene, men det skyldes jo som sagt, avslutningen. Her er det siste bildet tatt av vår klasse, 3ID, med Vida opphøyd i konge stol. Vel fortjent etter å ha holdt ut med oss et helt år.
Så nå bærer det nordover til Tromsø til neste år. Fjellheim bibelskole skal være midt bosted det neste året. Kanskje det da kommer en erstattning av sygnagutten. Ellers så skal familien vår en tur til Afrika i sommer, og da blir det kanskje noen oppdateringer. Så dette blir sikkert ikke det siste innlegget, men det går mot slutten.

Ha en fryktelig god sommer.

lørdag 7. mai 2011

Kom mai du skjønne milde

Da har vi endelig fått vår her i Balestrand. Det var litt sommertendenser før påskeferien, men nå er det for alvor grønt her i Sogn. Kun små snøflekker er det igjen på fotballbanen, mens det er helt opp på fjellet man må se, for å virkelig kunne oppleve snøen. Det gjorde vi i 3ID rett etter påsken var omme. Da dro hele klassen på fjelltur til Storholten. Her ser vi ned på
Balestrand i bakgrunnen. Det var en flott tur der vi hadde med to lærere og to studenter med oss.

Forrige helg dro vi en gjeng til Kristenruss treffet i Kragerø. Her hadde vi alle det utrolig kjekt. God stemning var det både på nedturen og under oppholdet. Vi stoppet på Kvitsund, søsterskolen til Sygna for å se på livet der.

Her kommer et par bilder fra turen.

Nå på mandagen som var, 2 mai, gjennomførte vi et fullt vellyket misjonsløp til inntekt for Etiopia. Her kan du lese mer om løpet. Nå er det russefeiring og vi er alle 3djeklassinger på Sygna i full gang med å ta knuter.

torsdag 7. april 2011

Misjonsløpet

Hei. Nå var dere heldige, for dette er første gang noen får mulighet til å se filmen for misjonsløpet offentlig. Dette blir da dermed en SNIKPREMIERE.

lørdag 19. mars 2011

Topptur med Susann og Kari

Siden det vår så stårlende vær i Balestrand i dag så fant vi ut at vi måtte ta oss en topptur med ski. Dette første bildet er ikke fra i dag, men en tidligere morgen her på Sygna. Er det ikke vakkert?

Kari og Susann klar for tur. Begge med ski på ryggen og godt humør i kroppen.
Meg og Kari har har passert Orrabenken, og er på vei videre mot Klokshaug.
Her er jentene et godt stykke på vei mot toppen, selv vi kom oss ikke helt opp. Måtte snu for å rekke litt av middagen.
Her er bilde fra utsikten , der vi ser ned mot Sygna og Baletrand.

søndag 20. februar 2011

Sør-vestlandskonferanse

Nå i begynnelsen av vinterferien på Sygna, dro jeg med Sogn og Fjordane deligasjonen til Raknestuen på Osterøy.Her arrangerte KrFU en konferanse for sine politiske engasjerte. Jeg var blant de heldige som fikk være med å lære mer om både politikk, debatt og litt annet.

Allerede fredagen fikk vi besøk av Bjarte Ystebø, redaktør for avisen Norge i Dag. Han snakket og argumenterte bra, men det var et par ting jeg var uenige i. Blant annet det med at Muhammed karrikaturene var ypperlige i kampen for yttringsfriheten. Det synes jeg er feil. Han kritiserte også utenriksminister Støres unskyldning til den arabiske verdenen, etter publiseringen av Muhammed karikaturen. Der var det nok rett av vår utenriksminister å beklage på vegne av den norske befolkning, at araberene ble støtt av latterligjøring av muslimenes fremste profet. Selv om vi i Norge i en slik situasjon ikke hadde reagert på samme måte, er nok dette helt feil måte å kjempe for yttringsfriheten. I stedet for å provosere helt uten grunn, brude man ha forstått det hele fra et islamsk synspunkt. Her kan du lese mer om situasjonen.

Valgforsker Frank Aarebrot deltok også som foredragsholder. For en utrolig dyktig person til å snakke. Han kunne veldig mye om alt innenfor politikk, og et enkelt spørsmål fikk et utleggende svar på gjerne mer enn 5 min. Han sa blant annet noe ganske intressant. Det at KrF har lojalitetsvelgere på 50%. Det er et historisk lavt til dette partiet å være. Betydningen er at det kun er en av to som stemte KrF ved tidligere valg, som sier de vil stemme KrF ved neste valg. Vanligvis pleier KrF å være i toppsiktet med tanke på lojalitet, men det er nok FrP som er på toppen med hele 90%. Men dette er ikke bare dystre tall for kristendemokratene, det betyr også at KrF har et stort potensial til å få flere velgere.

Andreas Gravdal var også en av de som kom for å snakke med oss. Han fokuserer på kommunikasjon, og snakket mye om selvbilde. Jeg skal ikke legge så mye mer ut, men du kan se mer på hjemmesiden hans. For uten disse tre, var det flere veldig dyktige foredragsholdere.

lørdag 12. februar 2011

onsdag 9. februar 2011

søndag 6. februar 2011

Skitur, Leir og svar fra Bibelskoler

Trisdag 1 februar resite alle idrettsklassene på Sygna til Vestborg, der vi skulle stå på ski. Stranda er en fin bygd (By, jeg vet ikke helt), som har et flott alpinannlegg 5 minutter vekke fra Sygnas søsterskole. Dermed fant lærerene det veldig ideelt for en tur med klassene. Vi resite etter middag på tirsdagen og kom frem på kvelden. Der ble vi møtt med flott kvelds. Alle ble imponert av mat kvaltieten, og hvor god måltider de hadde på denne internatskolen. "Om det bare hadde vært sånn på Sygna" sa vi til hverandre, og lærerene var enige. Noen fikk sove på internatrom, men jeg og en god del andre fordelte oss på to klasserom.
Neste morgen fór vi opp i bakken for å stå på ski. Forholdene var strålende, selv om det snødde mye på torsdagen og fredagen. Det gjorde bare at det ble mye pudder, og Stranda ble faktisk kåret av VG som Norges beste skisenter for løssnøkjøring. Du kan lese mer her, og det er i fra VG jeg har stjelt bildet. Hele opplegget fungerte bra, og de fleste koste seg, selv om det dessverre ble skader.

Den 1 februar var førsteopptaket på de bibelskolene jeg hadde søkt på. Dermed var jeg spent på om jeg kom inn på Fjellhaug og Fjellheim. Jeg ble oppringt av andre som hadde kommet inn i Tromsø. Så jeg fikk låne en smarttelefon og sjekket om jeg hadde komt inn. Og det hadde jeg. Derfor skal jeg til neste år gå på Fjellheim Bibelskole i Tromsø. De blir veldig gøy, og jeg gleder meg masse. Et par dager sener ble jeg også oppringt, men denne gangen var det fra Fjellhaug som tilbudte meg plass der.

Etter tur med klassen dro jeg på leir med 2 til 4 klassingene i Sogn. Plassen het Lyngmo, og ligger ikke så langt i fra Sogndal. Det var både utfordrende, lærerikt, slitsomt og kjekt. Det ble et par fartsfyllte dager, der mesteparten av lederene kom i fra Baletrand. Nå er det tilbake på Sygna for en ny uke med skole. :)

søndag 16. januar 2011

Hemsedal tur

Forrige helg var vi en god guttegjeng på åtte stykker på tur til Hemsedal. Vi dro tordagskveld med to biler, og kjørte til sik-kommunen. Jeg var med i den første bilen, der vi handlet mat og det vi trengte til oppholdet på Davids hytte. Davids familie har en koslig hytte oppe ved siden av trekket. Den lå veldig fint til, og var som en hytte skulle være. Hytten var ikke for moderne, men samtidig var det varmt og koslig.

Her har bil nummer to komt frem i et tiden på natten, og får servert tomatsuppe.
Neste morgen ble vi vekket av rolig musikk, for så å dra klar ut i trekket for å kose oss på ski. Været var nydelig den fredagen. Her står Aase klar for å dra ut.

Alle hadde det kjempe gøy i trekket, men om kvelden ble det veldig koslig med spill og forskjellig. Her grubler Sigve over hvem motstanderen kan være.

Lønning og Aase som duellerer.
På lørdagen ble det ikke fullt så fint vær, men det var gøy for det om. Her er vi på toppen av Tinden trekket.
Det var også en svær luftmadrass der det var mulig å hoppe, og prøve alle slags mulige triks på.

Her er det en film tilslutt som oppsummerer hele den flotte turen: